Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Bruk autentiske bilder på bedriftens nettsted

Markedsføring

22. november 2023

Sjur Jansen hjelper Mekke-kunder med å forbedre tekst og bilder på nettsteder.
Sjur Jansen hjelper Mekke-kunder med å forbedre tekst og bilder på nettsteder.

Du kan kanskje få flere kunder dersom du bruker ekte bilder på nettsidene. Det drar i alle fall i riktig retning når det gjelder troverdighet og tillit.

Av: Sjur Jansen

Det er fristende å bli fort ferdig med bedriftens nettsider, derfor er det mange som kjøper bilder fra fotoarkiver. Men leserne ser fort at bildene er generiske og ikke fra din bedrift.

Dermed oppstår det en liten usikkerhet. Hvem er du egentlig? Hva står bedriften for?

Tror man ikke på bildene, tror man heller ikke på bedriften

La oss ta et overtydelig eksempel. Du er elektriker og bruker bilder som viser stikkontakter som benyttes i Storbritannia, det er slike som har tre metallpinner og ikke to som i Norge. Dette viser at du er lite interessert i kommunikasjon med mulige kunder.

Folk antar at bildet av den superpene sekretæren som tar i mot telefoner, neppe er ansatt hos deg. Det er noe med bildet av sekretæren som gjør at det virker 10-15 år gammelt og litt fremmed. Det er noe ubevisst med klærne, bakgrunnen og fototeknikken.

Mulige kunder ser raskt at nettsidene dine er utstyrt med «billig sminke», altså innkjøpte bilder fra fotobyråer med lave priser. Vårt råd er at du heller bruker ekte bilder av dine ansatte og deg selv. Autentiske bilder gir et inntrykk av troverdighet. Folk flest liker ganske sikkert også å vite hvem de skal snakke med, det er menneskelig.

Vis de virkelige tjenestene

Bruk også ekte bilder av oppdragene og lokalene. Slik vil folk kjenne seg igjen. «Ja, det er akkurat en slik tjeneste som jeg er ute etter.»

La oss si du driver et rengjøringsfirma, men så viser du et bilde fra vinduene på en amerikansk skyskraper. Folk kan ikke relatere seg til bildet. Vis heller et bilde fra en norsk bolig eller en norsk bedrift, med dine egne ansatte i sving.

Autentiske bilder krever mer innsats. Men ikke mye, for nå er vi alle utstyrt med gode kameraer på telefonene våre.

Bli mer gjenkjennelig

Med autentiske bilder gir du bedriften også en unik visuell identitet. Bilder fra fotobyråer kan se ganske like ut, og du blir en av mengden. Med ekte bilder gjør du bedriften din mer gjenkjennelig, folk husker at de var borti nettstedet ditt i et tidligere søk eller en tidligere handel.

Mer fristende å dele

Autentiske bilder fungerer ofte bedre i sosiale medier. Folk liker å dele innhold som virker ekte og personlig, og autentiske bilder har større sjanse for å bli delt sammenlignet med generiske stockbilder.

Søkemotorer kan verdsette unikt og originalt innhold. Autentiske bilder kan bidra til å forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO) ved å gi nettsiden din mer originalt innhold.

Det ene fører til det andre. Du kommer antagelig til å skrive mer autentiske bildetekster når bildene er autentiske.

Vi vet at hverdagen er travel

Også i Mekke er det travelt, og vi må ty til innkjøpte bilder, eller til og med gratisbilder, for å komme i mål når vi gir tips og råd i bloggartikler. Men i den øvrige kundekommunikasjonen bruker vi gjerne bilder av oss selv, slik blir bildene mer autentiske. Her er noen eksempler:


Eksempler på ekte bilder

  • Bilder av deg og dine ansatte
  • Bilder av lokalene
  • Bilder av produktene
  • Bilder av at dere utfører tjenestene
  • Bilder av kunder
  • Bilder av at dere er ute på oppdrag

Si fra om du ønsker hjelp

I Mekke har vi medarbeidere som har redigert bilder i en årrekke. Ønsker du hjelp til å bearbeide bildene, beskjære dem og legge dem ut på nettsidene, ta kontakt.



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn