Hva har skjedd når en e-post ikke kommer frem?
- Det mest opplagte er at avsender skrev inn feil e-postadresse, for eksempel med en stavefeil. Avsender får normalt en feilmelding i retur, men ikke alltid – noen andre kan ha den aktuelle adressen.
- Det kan være et problem med oppkobling på nettet når e-posten sendes. Da blir e-posten vanligvis liggende i utboksen til forbindelsen er gjenopprettet.
- Det kan oppstå problemer med utgående mailserver som avsender bruker. Normalt vil mailserveren forsøke å sende e-posten igjen etter faste intervaller.
- E-posten din kan ha blitt merket som spam hos mottaker. For å unngå dette kan du legge til en SPF-linje i domenenavnets DNS som spesifiserer hvilke servere som har tillatelse til å sende e-post fra din adresse. Her finner du en veileder for SPF.
- Avsender kan ha fått tildelt en IP-adresse fra din ISP som er svartelistet. Dette kan skyldes at avsender har blitt hacket eller har et virus på sin PC som har sendt ut spam. Det kan også være at avsender har fått en IP-adresse som tidligere er brukt til spam. Sjekk din IP-adresse på www.minip.no eller www.whatismyip.com og send den til info@mekke.no, så kan vi undersøke nærmere. Du kan også selv sjekke om IP-adressen er svartelistet på mxtoolbox.com/blacklists.aspx.
- Lokalt antivirus eller mailprogram hos mottaker kan blokkere e-posten hvis den oppfattes som et potensielt virus eller farlig innhold. Vanligvis vil du få en varsling om dette.
- Et spamfilter kan ha stoppet e-posten på grunn av innholdet eller avsenders server. Sjekk eventuelt spam-mappen. Les mer om vårt spamfilter her.
- Mottaker kan ha satt opp en regel i sitt e-postprogram som filtrerer e-poster med bestemte ord eller uttrykk. Sjekk reglene i ditt e-postprogram.
Hvordan unngå at e-post fra vår server havner i søppelpost som spam?
Mottaker kan i noen tilfeller gjøre innstillinger i sitt e-postprogram slik at meldinger fra deg ikke blir blokkert. Se informasjon om hvordan mottakere kan hvitliste avsendere i sine e-postprogram.
Hva kan ellers gjøres?
Be gjerne avsender om å sende e-posten på nytt, både til den samme adressen og til en annen adresse (som ikke er på vår mailserver). Hvis den ikke kommer frem til noen av dem, er det sannsynligvis et problem hos avsender. Hvis den kommer frem til én av dem, har vi et bedre utgangspunkt for feilsøking.
Hvis du ønsker å finne ut hva som har skjedd med en e-post som ikke har kommet frem, kan vi sjekke vår mailserver-logg. Her kan vi se om e-posten ble registrert og om mottaker har lastet den ned. For å kunne hjelpe trenger vi:
- Dato og nøyaktig tidspunkt da e-posten ble sendt
- Avsenders e-postadresse
- Mottakers e-postadresse (på vår server)
- Kopi av eventuelle feilmeldinger avsender har mottatt
Du mottar et vedlegg du ikke kan lese
For å kunne lese et vedlegg må du ha et program på din maskin som kan åpne filtypen. For eksempel må du ha Adobe Reader for å lese .pdf-filer. Enkelte filer (f.eks. .exe-filer) kan bli stoppet av viruskontrollen på vår mailserver fordi de kan inneholde skadelig programvare.
Winmail.dat
Hvis du mottar en fil som heter winmail.dat, har avsender sendt e-posten fra Outlook i et format som bare Outlook-brukere kan lese. Be avsender sende filen på nytt i et annet format, eller konverter vedlegget til det opprinnelige formatet med tjenester som https://www.winmaildat.com/ (vi garanterer ikke for slike tjenester).
Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om dette.
Oppdatert 04.02.2020
Sist oppdatert 21.10.2024 kl. 10:19