Feilsøking av e-post på vår IMAP mailserver (gjelder ikke Exchange-mail eller andre løsninger)
1. Peker mx for domene riktig sted?
- Skriv inn domenenavnet her: https://mxtoolbox.com/MXLookup.aspx
Det skal peke til IP: 217.171.199.99 eller mail.mekke.no hvis det er på vår mailserver. - Hvis ikke kan det være at domenenavnet er utløpt eller sperret (f.eks. pga. at firma er slettet og domenenavnet ikke er knyttet til en eier)
- eller at e-postkontoerr er hos andre leverandører.
- Det kan også være feil i DNS.
2. Får du logget inn på webmail.mekke.no?
- Hvis du får beskjed om at nettsiden ikke er tilgjengelig, kan din IP-adresse være blokkert hos oss, av et antivirusprogram eller av en firewall.
Test evt. om det funker via et annet nett ved koble til annen WIFI eller mobilnett osv. - Hvis du får meldingen"Ukjent bruker eller feil passord" kan det være at e-postadressen ikke eksisterer eller at du har feil passord. Du kan administrere dine e-postadresser via minside.mekke.no
3. Får du feil i et e-postprogram?
- Oppsett i et e-postprogram funker ikke - sjekk at oppsett er riktig (slik beskrevet på brukerhjelp) https://www.mekke.no/brukerhjelp-e-post-hjelp-8362s.html
- Prøv å slå av antivirus (midlertidig) eller oppdater til siste versjon av e-postprogramvare f.eks. Outlook, Thunderbird e.l.
- Start din PC eller MAC på nytt.
4. Får du feilmeldinger?
- Feilmelding «Arbeid frakoblet eller Frakoblet»:
Betyr: Du har ikke nett eller du har klikket på arbeidet frakoblet knapp i meny «send og motta».
Sjekk: Klikk på knappen Arbeidet frakoblet i meny «send og motta». Hvis du fortsatt ser feilmeldingen sjekk nettet om du surfe og gå til andre sider.
- Feilmelding «Synkronisering problemer»:
Sjekk: Sjekk mailoppsett er riktig. Gå til linken under for å sjekke mailoppsett: https://www.mekke.no/brukerhjelp-e-post-hjelp-8362s.html
Ta gjerne kontakt med oss for hjelp hvis du står fast etter at du har sett igjennom denne lista.
Sist oppdatert 13.12.2019 kl. 13:07