Har du laget en digital salgstrakt?
21. mai 2019
Mange markedsførere ser for seg markedsføringen som en trakt som loser mulige kunder stadig nærmere en kjøpsbeslutning.
Ytterst i trakten finnes de som ikke kjenner bedriften din. Oppgaven din i dette området er at folk skal bli klar over at du eksisterer, du forteller ikke alle detaljer om tjenestene dine akkurat da.
Lenger inn i trakten befinner det seg personer som er blitt interessert i hva du tilbyr.
Og innerst i trakten er det snakk om å overtale disse personene til å kjøpe noe.
Og når handelen er gjennomført, starter vedlikeholdet av kundene og sjansen for nye salg til de samme kundene.
Man er altså langt fra ferdig med markedsføringen etter at man har laget en web.
Fra ytterst til innerst
Ytterst i trakten finner man for eksempel Google-søk. Folk søker på nettet og så dukker plutselig din web opp som et treff. Den som søkte, har aldri hørt om deg og din bedrift før. Men nå vet personen i det minste at du eksisterer.
Ved å velge bedre ord og filnavn på nettsidene kan flere finne deg via søk. Eller du kan betale for at Google skal sende deg oppover i rangeringen.
Her ute, ytterst i trakten, kan du plassere også annonser, innslag i sosiale medier og lignende. Disse kan handle om ganske mye forskjellig som kan gjøre at folk oppdager deg. Det går for eksempel an å skrive leserinnlegg eller kronikker. Alt innen markedsføring kan man kjøpe hjelp til å gjennomføre, så la ideene flyte fritt i første omgang.
Målet ytterst i trakten er å bringe personene videre inn til weben din. Husk at ytterst i trakten har du ikke full kontroll, for du eier kanskje ikke kanalene. Men på weben din bestemmer du alt. Derfor er det fint å lose folk inn på weben hvor du har mer kontroll.
Når personene har forandret status til kunder innerst i trakten, bør du pleie disse kundene slik at de ikke glemmer deg og slik at de fremdeles liker deg. Du kan sende dem nyhetsbrev eller ringe dem. Eller sørge for at nettopp disse kundene ser dine oppdateringer i sosiale medier.
I store bedrifter har man egne avdelinger som tar seg av alt dette arbeidet. Eier du en liten bedrift eller kanskje driver for deg selv, kan du ikke rekke over alt eller ha kunnskaper om alt. Da kan du leie inn folk som gjør deler av markedsføringsjobben for deg. For eksempel Mekke kan hjelpe deg med mye.
Lag årsplan over markedsføringstiltak
Det beste er å lage en årsplan der du skriver inn aktiviteter som du skal ha i de ulike kanalene. Du må skrive dato, kanal, idé og hvem som har ansvar for å gjennomføre.
En bestemt dato kan du for eksempel ha lagersalg, og så kan du planlegge at informasjon om det skal foregå på Facebook. Så må du regne baklengs i tid slik at datoen ikke kommer overraskende på deg, noen uker før kampanjen må du kanskje skaffe bilder og finne ut hva på lageret som skal selges med rabatt.
Med en årsplan for aktiviteter i hele trakten, stiller du sterkere. Da sikrer du at du ikke glemmer å lokke folk inn i trakten og du sikrer at du har løsninger med bestillingsknapp og lignende.
I årsplanen kan du også sikre at noen tar seg av etterarbeidet ved hver aktivitet. Tilbudssider på weben din må kanskje fjernes og kunder må få oppfølging.
Lag en årsplan som er overkommelig. Eller kjøp deg hjelp til å gjennomføre planen.
Husk å lage landingssider
Den første målet er altså å skyve trafikk over på din web. Men det er ikke nødvendigvis der du starter når du skal ordne ting. Start gjerne innerst i trakten slik at du har landingssider klare for dem som kommer løpende inn fra ytterst i trakten.
Landingssider er sider som du har tilpasset med tekst, bilder og tilbud til hvert produkt eller hver tjeneste du skal selge. På Facebook har du kanskje en annonse eller et innlegg som sier noe om en av dine tjenester. Og så har du en lenke som sier «Les mer». Da bør kunden ikke ledes inn til forsiden av weben din som snakker om alle tjenester som du har. Det er bedre om personen ledes til en omtale av den ene tjenesten. Det var jo den tjenesten personen var interessert i. Og på den siden som har mer omtale, bør du nederst ha en bestillingsknapp.
Det er ikke alltid at målet med landingssiden er å få til en handel. Du kan også be folk si ja takk til abonnement på nyhetsbrev. Eller kanskje de ønsker å melde seg på et webinar? Eller å få tilsendt en brosjyre? Eller få teste produktet ditt? Eller at du kommer på befaring?
Spørsmål som hjelper deg videre
For å komme i gang med salgstrakten, kan du stille disse spørsmålene:
OPPDAGE: Hvordan kan vi få folk oppmerksomme på oss eller våre tjenester?
VURDERE: Hvordan få folk til å vurdere våre tjenester?
BLI FØRSTEVALGET: Hvordan få folk til ønske å handle av nettopp oss?
KJØPE: Hvordan få folk til å bestille akkurat nå?
Ønsker du hjelp til markedsføringen? Ta kontakt med Mekke.