Hvor mange av dine lesere blir kunder?
18. mars 2019
Statistikkene forteller at når 100 personer besøker landingssiden din, vil 2-3 av dem respondere. Kanskje kjøper de noe eller så melder de seg på nyhetsbrevet – hvis du har lagt forholdene til rette for det.
Med andre ord bør du forvente en konverteringsrate på 2-3 prosent. Når du sender ut nyhetsbrev med et tilbud, kan du forvente ett prosentpoeng høyere konverteringsrate, det er fordi leserne allerede er kunder som liker bedriften din og som er interessert i hva du tilbyr.
Tallene under er en forenklet huskeliste for konverteringsrater:
- E-post = 4 prosent
- Søk = 3 prosent
- Sosiale medier = 2 prosent
Ulike bransjer har hver sin gjennomsnittlige konverteringsrate. For eksempel temaet jobb og studier har dobbelt så bra konverteringsrate som for helse og eiendom.
Også skjermen har noe å si. Mobiler har dårlige konverteringsrate og vaker rundt drøye 1 prosent. Nettbrett og PC-er ligger ved snaue 4 prosent. Det at mobil gir dårlig respons kan skyldes at kundene er i en mer stresset situasjon når de ser landingssiden. Kanskje sitter de på bussen og det er ikke like fristende å fiske frem betalingskortet fra lommen.
Mobilskjermen er også mye mindre, derfor er det vanskeligere å få med seg all informasjon, man kan for eksempel ikke ha to vinduer fremme for å sammenligne produkter. Mobil brukes nok mest til å skaffe seg en viss oversikt. Handelen, eller påmeldingen til nyhetsbrevet, foregår heller i sofaen hjemme i fred og ro med større skjermer.
Hva bør du satse på?
Siden e-poster gir litt bedre respons, er det fristende å bare konsentrere seg om det. Men husk at e-poster kan du kun sende til en relativt liten gruppe, kort sagt dine egne kunder. I sosiale medier kan du sende til så mange du vil, og du kan få tak i nye kunder. Derfor bør du bruke mye krefter i sosiale medier på å få folk over til weben din.
Når det gjelder søk, kan du gjøre en innsats med søkemotoroptimalisering, slik vil flere finne weben din.
Du bør altså satse på tre hester: Sosiale medier, søkemotorer og nyhetsbrev. Mekke Media kan hjelpe deg med alt dette.
Slik kan du øke konverteringsraten
Her er noen få tips til hvordan du kan få flere kunder ut av leserne dine:
Sjekk tilbudet: Sjekk først om pris og produkt er bra nok, undersøk for eksempel hva konkurrentene tilbyr. Det hjelper ikke at du gjør alt annet riktig hvis prisen er for høy eller tjenesten er utdatert.
Skriv enkelt: Bruk et språk som ligger på ungdomsskolenivå. 6 av 10 bransjer innen eiendom, lån og konsulenter opplever nemlig flere konverteringer når språket er enkelt.
Bruk færre ord: Optimal lengde på teksten varierer fra bransje til bransje, men opp mot 100 ord er som regel greit. Forsøk i alle fall å stoppe ved 200 ord.
Bruk positive og trygge ord: Ord som gir en følelse av trygghet hjelper innen reisebransjen. Slike ord kan for eksempel være: perfekt, guide, personale, spa, mat, planlegge, vennlig eller anbefalt. Ikke tving akkurat disse ordene inn i din tekst, de er bare eksempler for å sette deg på sporet.
Tydelig CTA-knapp: Ha en tydelig konverteringsknapp, altså en lenke som sier «Kjøp her» eller noe sånt. Det skal ikke være tvil om hvor den knappen befinner seg.
Ikke bla-bla: Vær konkret når det gjelder hva kunden skal få for pengene.
Ikke gå alene: La en venn lese gjennom reklamen din. Forstår hun hva du tilbyr?
Sjekk statistikkene: Legg inn Google Analytics på weben slik at du får statistikk over hvordan kundene oppfører seg.
Oppdater sidene dine: Sjekk alle nettsidene dine nå og da. Gjelder informasjonen fremdeles? Kan du få tak i bedre produktbilder? Bør du lage en kampanje?
Benytt hjelp: La Mekke Media hjelpe deg med markedsføringen.
Ta kontakt med oss for hjelp med dette!