Hvordan endre firmanavn og domenenavn for bedriften din.
14. mars 2019
Det har kommet mange reaksjoner (og morsomme kommentarer) på NSBs navneendring denne uka. Jeg ble også veldig overrasket over dette, og selv om det er et uttrykk som heter at «all PR er god PR» så tror jeg NSB kunne gjort prosessen mye bedre, hvis de først skulle endre navnet (som ikke alle er enig i nødvendigheten av).
Vi skiftet også navn fra Østfold Internett til Mekke Media for 2 år siden, med egentlig samme begrunnelse som NSB. Navnet var misvisende. Selv om vi fortsatt holder til i Østfold, har vi hele Norge som marked, og Internett er så mye mer enn det vi driver med (f.eks. tilbyr vi ikke bredbånd).
Når vi skulle skifte navn var det viktig for oss å forankre det hos kundene. Strategien ble derfor:
- Tenke igjennom forslag til nytt navn - et navn som fortalte om hva vi jobbet med samtidig som kundene kjente igjen firmaet i det nye navnet.
- Sikre div. domenenavn som kunne være aktuelle
- Fortelle kundene om at vi ønsket å skifte navn og invitere dem til å bli med på å si sin mening.
- Bruke prosessen i markedsføringen og markere at firmaet var 20 år.
- Bruke prosessen til å hjelpe kunder som også ønsket å gjennomføre en navneendring.
Her finner du alt vi gjorde for å velge nytt firmanavn og domenenavn.
Dette funket veldig bra for oss, og vi har faktisk aldri hatt så mye respons og positive tilbakemeldinger på noe innlegg vi har hatt på FB, nyhetsbrev og nettsider.
Her er forslagene som kom inn fra kundene.
Heldigvis hadde vi fra før navnet Mekke på vårt publiseringsverktøy og kunder forstod derfor raskt sammenhengen med Mekke Media som firmanavn. Mekke betyr bl.a "å fikse noe" (f.eks. mekke bil) og da blir det nærliggende å mekke websider. Da vi også ønsker å jobbe mer med medierådgivning og sosiale medier passet det fint og «klinger bra» med Mekke Media.
Det ble selvfølgelig en del jobb å endre logo og domene for nettside og e-poster etc, men vi har ingen tog eller uniformer - og faktisk heller ingen trykksaker - så det ble en forholdsvis rimelig endring samtidig som det viste at vi hadde en vy med vårt firma.
Her kan du lese om prosessen med å utarbeide ny logo.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker hjelp til strategi med valg av nytt firmanavn og domenenavn.
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media.