Markedsplan
12. desember 2018
Alle som driver business har vel en markedsplan oppe i hodet, men for å planlegge fremover og bli mer bevisst på dette er det lurt å skrive det ned.
Jeg deler nå både generelt om hva du bør ta med i en markedsplan, men også litt om hvordan jeg planlegger for det nye året med Mekke Media
Hvilke mål har du med bedriften?
Ønsker du å få flere nye kunder, eller mer lønnsomhet på de kundene du har. Kanskje du vil få mer omsetning på nye tjenester?
Har du et lite foretak kan du også spørre deg selv om du vil gjøre mindre rutinearbeid og gjøre mer av det du liker, selv om du kanskje ikke tjener like bra på det.
Eksempel: Mekke Media er et lite, men godt etablert firma som leverer digitale løsninger for markedsføring og kommunikasjon. Vårt hovedmål er å sørge for at våre kunder når frem med sitt budskap både med markedsføring og annen kommunikasjon. Det er fornøyde trofaste kunder vi lever av. Vi vil også prøve å øke med ca. 10 nye kunder hver mnd.
Fortjeneste ved å følge målsetning
For å få målsetningen mer konkret bør du oppgi hva du tror at det vil gi deg i omsetning og fortjeneste kommende år.
Eksempel: En nettoøkning på 10 nye kunder hver mnd. gir en omsetningsøking på ca. 240.000 kr. for neste år.
Målgrupper
Hva er dine målgrupper? Du bør lage en markedsplan for hver av dine aktuelle grupper.
Er det privatkunder eller firmaer? Har du f.eks. aldersgruppe eller geografisk plassering som dine tjenester/produkter passer for?
Når du går igjennom dette kan du se hvem du ønsker å prioritere markedsføringen på.
Eksempel: 1) Kunder som har nettsider, men betaler for mye og får for dårlig service hos andre konkurrenter. 2) Nye kunder som skal markedsføre arrangementer (kjøre kurs, konserter, selger billetter). 3) Små firmaer/foreninger som trenger nettsider.
Hvilket budskap vil du ha ut til dine målgrupper
Hva kan du tilby og hva er det som gjør det unikt ifht det de kan få andre steder. Sett deg inn i kundens sko og tenk etter om tilbudet da vil være aktuelt for deg.
Eksempel: Vi er et lite mediebyrå som med god service og kunnskap hjelper små firmaer å få et godt resultat med sin markedsføring og kommunikasjon.
Hvordan vil du bli oppfattet av målgruppen?
Beskriv kort hvordan du vil at din merkevare skal bli oppfattet av kundene dine. Eksklusive eller rimelige produkter.
Ofte når jeg ser slagord fra Rema og Kiwi, tenker jeg: "har de bare lave priser og ikke noe mer de kan stå for"? For meg betyr det jo også mye at de har bra utvalg og behjelpelig betjening.
Eksempel: Mekke Media skal gi personlig, rask og god kundeservice. Lite firma som er enkelt å kommunisere med. Mekke er folkelig og enkel å forstå.
Budsjett
I ditt budsjett kan du konkretisere mer av det du skrev i punkt 2 og få med hvilke kostnader det medfører å nå målet.
Eksempel: Vi vil bruke 100.000 i annonsekampanjer samt telefontid for å nå et mål om en omsetningsøkning på 240.000 i 2019-
Markedsaktiviteter
Nå er det på tide å konkretisere dine mål ut i aktiviteter og lage en tidsplan om når man ønsker dette gjennomført. Det kan være greit å sette opp et regneark med oversikt over aktivitet - når den skal utføres samt når den må plalegges og forberedes. Kanskje du må lage flyers til en stand eller annonsematriell til en kampanje som bør være med i en slik plan.
Eksempel: Januar - lage en vervekampanje, Februar - ringe faste kunder om kampanjen, Mars...
Måle resultater
Lag et opplegg for å måle det du får til ifht din målsetning (så du ser om det funker)
Eksempel: Vi vil telle antall nye kunder samt se hvor kundene kommer fra via Google Analytics og evt. FB-statistikk
Handlingsplan
Da er det bare å sette i gang å lage en smørbrødliste av det som må gjøres for å komme igang med dine markedsaktiviteter.
Eksempel:
Mekke Media må:
- Lage en vervekampanje
- Få tak i person som kan hjelpe å ringe våre kunder
- System for å motta leads og følge de opp
- ...
Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil ta en prat om hvordan vi kan hjelpe deg med dine markedsaktiviteter.