Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil
11. januar 2018
I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:
Lovlig å sende til sine egne kunder
Betingelser
- Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
- Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
- Kunden må også få mulighet til å melde seg av.
- Det samme gjelder meldinger på mobiltelefon.
Lovlig å sende til alle som har sagt ok til å motta reklame eller nyhetsbrev
Betingelser
- Mottakeren må ha gitt forhåndssamtykke, for eksempel på en nettside der personen har sagt ja takk til nyhetsbrev.
- Personen må få anledning til å melde seg av.
- Samtykket må være helt frivillig, man kan ikke koble samtykket til noe annet, for eksempel adgang til nettbutikk.
- Samtykket må også være i form av en aktiv handling, det er ikke lov å lure folk med en ferdig utfylt avkrysning som er vanskelig å se.
Lovlig å sende til alle generiske e-postadresser
Betingelser
- Man kan ikke sende til fysiske personer, e-postadressen må ikke være et personnavn slik som peter@mekke.no, men det må være en avdeling i bedriften, slik som sykkelutleie@mekke.no eller gjelde hele bedriften slik som post@mekke.no.
- Forbrukerombudet skriver: «Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.»
Reglene gjelder ikke pengeinnsamlinger
- Ifølge Forbrukerombudet gjelder reglene også for idrettslag og lignende som selge lodd eller varer for å tjene penger.
- Reglene gjelder derimot ikke hvis man samler inn penger til andre.
- Også markedsundersøkelser og spørreundersøkelser slipper unna reglene. Men det hjelper ikke å kalle utsendelsen «spørreundersøkelse» hvis den egentlig inneholder salgsargumenter mellom linjene.
Markedsføringsloven paragraf 15
Markedsføringsloven paragraf 12
Nye personvernregler våren 2018
EU får nye personvernregler våren 2018 – også kjent som GDPR. Regelsamlingen er så lang som en halv roman – 49.000 ord. En norsk oversettelse av GDPR.
Kom i gang med nyhetsbrev og tilbud på e-post
Mekke kan hjelpe deg å komme i gang med e-post-reklame og nyhetsbrev. Vi kan også sende ut for deg.
Ta gjerne kontakt med oss om dette!
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media