Svarer weben din på spørsmålene fra kundene?
19. november 2020
Hvor mye informasjon du trenger å gi kundene på weben, kommer an på hva du selger. Men noe bør alltid med, for eksempel hvordan de kan kontakte deg.
Nedenfor ser du en del typiske spørsmål som mulige kunder stiller før de velger å kjøpe. Listen er ikke uttømmende, men du kommer godt i gang.
Forsøk å holde deg til hva kunden er interessert i. Vær så konkret som mulig. Ikke bare kom med påstander, men forsøk å bevise påstandene. For eksempel er dette en floskel som alle bedrifter kan komme med: «Du kan være trygg på at vi utfører profesjonelt arbeid.»
Skal du påstå at du er profesjonell, må du vise til utdannelse, erfaring, kurs, fornøyde kunder, sertifikater, omtaler, undersøkelser, verv og så videre. Men ved noen tjenester og produkter er det slett ikke nødvendig å skrive mye om dette, for risikoen for kundene er så lav at de ikke bryr seg om hvem du er og hvor flink og kunnskapsrik du er.
Skriver du langt om alt, drukner det viktige budskapet.
Lær deg til å lytte og notere når du er i kontakt med kunder. Spørsmålene som de stiller, er det kanskje også mange andre mulige kunder som lurer på. Bruk notatene til å forbedre weben.
Her er noen spørsmål som kundene stiller:
OM BEDRIFTEN
- Hvem er du?
- Hva er historien til bedriften?
- Hvordan startet dere opp?
- Hvem jobber i bedriften?
- Hvordan ser de ansatte ut?
- Kan man kontakte alle ansatte?
- Hvordan kan jeg vite at dere er proffe?
- Hvem har ansvar for hva hos dere?
OM PRODUKTENE
- Hva selger du?
- Hvilke problemer løser produktene for meg?
- Hvordan blir livet mitt bedre?
- Hva bør jeg tenke på før jeg kjøper produktet?
- Hvor mye må jeg sette meg inn i før jeg kan bruke produktet?
- Hvordan kan jeg være sikker på at produktet passer meg?
- Hva er prisen?
- Hvorfor bør jeg kjøpe av akkurat dere?
- Hvor er prdouktene laget?
- Hva er de laget av?
- Hvordan kan jeg bestille?
- Hvor lang bestillingstid er det?
- Hvordan bruker jeg produktet?
- Hvordan vedlikehoder jeg produktet?
OM SERVICEN
- Kan jeg bytte?
- Hvor klager jeg?
- Har dere garanti?
- Kan dere hjelpe meg når jeg står fast?
- Treffer jeg deg senere, eller er det et annet firma som står for oppfølgingen i etterkant?
Du kan også inngå en avtale om med en nabobedrift. Be den stille deg masse spørsmål om dine tjenester, så lover du sende mange spørsmål som gjelder naboens bedrift. Dermed vet dere hva de nye artiklene skal besvare.
La Google vite at nettsiden har spørsmål og svar
Hvis du formaterer dine spørsmål og svar riktig på dine nettsider, vil Google tilby brukere som Googler et av dine spørsmål direkte svar i søkeresultatene. Se eksempel på vår nettside med spørsmål og svar.
Hvis du vil legge inn dette selv kan du finner mer info her om hvordan du strukturerer data riktig slik at Google skjønner at det er spørsmål og svar du har på din nettside.
Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med dette.
mvh
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media